ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ & ΕΦΗΒΙΚΗΣ
ΗΛΙΚΙΑΣ
Ειδική Αναπτυξιακή Διαταραχή (ΕΑΔ) Λόγου και Ομιλίας
- Ο όρος “Ειδική Αναπτυξιακή Διαταραχή λόγου και ομιλίας” περιγράφει παιδιά τα οποία παρουσιάζουν σημαντική βραδυπορία στην ανάπτυξη των γλωσσικών ικανοτήτων.
- Βασικό για την διάγνωση ΕΑΔ λόγου και ομιλίας είναι ο αποκλεισμός παθολογικών ευρημάτων όπως αισθητηριακή διαταραχή (βαρηκοΐα), νευρολογική νόσο, γναθοπροσωπικές ανωμαλίες, νοητική υστέρηση, είτε σε περιβαλλοντικούς & συναισθηματικούς παράγοντες.
- Κατά το ICD-10 υπάρχουν 3 υπο-ομάδες στις ΕΑΔ λόγου και ομιλίας. Η πρώτη και πιο ήπια είναι η διαταραχή άρθρωσης και φωνολογίας. Η δεύτερη είναι η διαταραχή στην έκφραση του λόγου (δυσκολίες στην απόκτηση λεξιλογίου & εννοιών, δυσκολίες σε συντακτικές δομές). Η τρίτη και πιο σοβαρή μορφή συμπεριλαμβάνει δυσκολίες στην κατανόηση και στην έκφραση γραπτού λόγου (βλέπε παρακάτω).
- Τα παιδιά με ΕΑΔ λόγου και ομιλίας παρουσιάζουν πολύ συχνά και δυσκολίες στις οπτικο-χωρικές τους ικανότητες.
- Η ΕΑΔ λόγου & ομιλίας είναι η πιο συχνή από τις ΕΑΔ με συχνότητα 6-10% σε ηλικία έως 3 ετών, τα ποσοστά μειώνονται σημαντικά στην σχολική ηλικία.
- Η αιτιοπαθογένεια της ΕΑΔ είναι άγνωστη και πιθανότατα γενετική.
Κλινική εικόνα : α. Αργούν να πουν τις πρώτες λέξεις.
β. Ανομοιογενή ανάπτυξη λόγου
γ. Δυσκολία στην συντακτική δομή/μορφολογία
δ.Δυσκολία απόκτησης λεξιλογίου/εννοιών
ε. Δυσκολία επεξεργασίας/χρήσης φθόγγων
- Η διάγνωση της ΕΑΔ ομιλίας & λόγου γίνεται στο 3ο ηλικιακό έτος και όχι πιο πριν.
- Το παιδί παρουσιάζει χαμηλές σχολικές επιδόσεις και συναισθηματικοί/περιβαλλοντικοί παράγοντες πιθανότατα επηρεάζουν την πορεία της νόσου.
- Υπο-Ομάδες : 1. Συμπτώματα Έκφρασης
- Συμπτώματα Κατανόησης
- Συμπτώματα Άρθρωσης/Φώνησης
- Η συννόσηση με ΕΑΔ Κινητικού συντονισμού είναι συχνή.
Θεραπεία : 1. Λογοθεραπεία (στηρίζεται στα θεωρητικά μοντέλα της ανάπτυξης του λόγου και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης)
- Εργοθεραπεία
- Ψυχολογική υποστήριξη
- Διεπιστημονική διαγνωστική διαδικασία
Η πρόγνωση είναι καλύτερη εάν η θεραπεία ξεκινήσει πριν από την ηλικία των 5 ετών και συμμετέχουν και οι γονείς στο θεραπευτικό πρόγραμμα
Ειδική αναπτυξιακή Διαταραχή Κινητικού Συντονισμού
- Χαρακτηρίζεται από σοβαρή μειονεξία στην ανάπτυξη συντονισμένων κινήσεων.
- Η διάγνωση τίθεται μόνο όταν η διαταραχή παρεμποδίζει την καθημερινή λειτουργικότητα του παιδιού που απαιτούν αδρές/λεπτές κινήσεις ή σύνθετες κινητικές δεξιότητες.
- Συνοδεύονται από δυσκολίες σε οπτική αντίληψη και οργάνωση χώρου.
- Για την διάγνωση πρέπει όπως και στις ΕΑΔ λόγου & ομιλίας να αποκλεισθούν παθολογικά αίτια όπως νοητική υστέρηση, αισθητηριακές διαταραχές, νευρολογικές νόσοι, κινητικές διαταραχές ή περιβαλλοντική στέρηση.
- Πιθανότατα το παιδί θα εμφανίζει “ήπια” νευρολογικά σημεία τα οποία δεν είναι παθολογικά και θεωρούνται φυσιολογικά στην παιδική ηλικία.
Ειδική Αναπτυξιακή Διαταραχή Σχολικών Ικανοτήτων
- Αναφέρεται σε μια ομάδα διαταραχών που εκδηλώνονται με σημαντικές δυσκολίες στην κατάκτηση και χρήση γραπτού λόγου, ανάγνωσης, γραψίματος, κρίσης ή μαθηματικών ικανοτήτων.
- Πρέπει να αποκλεισθούν παθολογικά αίτια όπως τις παραπάνω διαταραχές.
- Αποδίδονται σε δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος.
Επιπολασμός : – 2-10% σε μαθητικό πληθυσμό
– Αναλογία 4:1 (αγόρια προς κορίτσια)
– Ανευρίσκονται και σε άλλα μέλη της οκογένειας ή μεταδίδονται από γενεά σε γενεά.
Αιτιοπαθογένεια : – 35-40% σε αγόρι
– 20% σε κορίτσι →→→ Από 1 γονέα με Δυσλεξία
Ειδικοί παράγοντες :
- Προδιαθεσικοί παράγοντες – Προγεννητικές/Περιγεννητικές δυσκολίες
– Χαμηλό βάρος γέννησης
– Πρωορότητα
– Αλκοολισμός
– Κάπνισμα γονέων
– Ψυχολογικοί παραμέληση
- Γενετικοί παράγοντες – Οικογενής κατανομή
– ↑ σε μονοζυγωτικούς διδύμους
– Χρωμοσωμικές ανωμαλίες
- Νευροβιολογικοί παράγοντες – ↓ τεστοστερόνη στο εμβρυϊκό αίμα
– ΗΕΓ διαφορές
– Διαφορές στην αιμάτωση του ΚΝΣ
- Γνωσιακοί παράγοντες – Μειωμένη αναγνώριση λέξεων και κατανόηση
– Ελλείμματα στην φωνολογική διαδικασία
– Ελλείμματα στην γραμματική & το συντακτικό
– Ελλείμματα στο λεξιλόγιο
– Ελλείμματα στις στρατηγικές επικοινωνίας
– Γλωσσικά προβλήματα
Κλινική εικόνα : Εκδηλώνονται με ειδικές και σημαντικές ελλείψεις στην εκμάθηση σχολικών δεξιοτήτων, οι οποίες δεν είναι άμεσο επακόλουθο άλλων διαταραχών.
- Η διάγνωση τίθεται με το αποτέλεσμα της επίδοσης του παιδιού σε σταθμισμένες δοκιμασίες, το οποίο πρέπει να είναι σημαντικά χαμηλότερο από το αναμενόμενο για την ηλικία του παιδιού.
Η ΔΥΣΛΕΞΙΑ (Ειδική Διαταραχή Ανάγνωσης) είναι η συχνότερη μαθησιακή διαταραχή με αποτέλεσμα την δυσκολία στην μάθηση ανάγνωσης και γραφής, παρότι υπάρχει καλή εκπαίδευση, φυσιολογική νοημοσύνη & καλό κοινωνικό-πολιτισμικό περιβάλλον.
Κλινική εικόνα Δυσλεξίας : 1. Διάβασμα συλλαβιστό
- Άχρωμη φωνή
- Παρατονισμός
- Ορθογραφικά λάθη
- Παράληψη λέξεων & προτάσεων
- Αντιστροφή & Παράληψη γραμμάτων και συλλαβών
- Μη εφαρμογή γραμματικών κανόνων
- Δεν διαχωρίζει τις λέξεις & αδυναμία σημείων στίξης
- Σύγχυση παρόμοιων πραγμάτων
- Πτωχή λεκτική έκφραση
- Η διάγνωση πρέπει να γίνει έως την ηλικία των 8 ετών.
Πρόγνωση : 1. Ως ενήλικες παρουσιάζουν διαταραχές στην ορθογραφία και στην γραφή.
- Τα παιδία με μεγαλύτερη νοημοσύνη και υψηλότερο κοινωνικό-πολιτισμικό επίπεδο, έχουν καλύτερη πρόγνωση.
- Όταν συνυπάρχουν συναισθηματικές διαταραχές και διαταραχή της συγκέντρωσης της προσοχής, η πρόγνωση είναι χειρότερη.
Βάση ICD-10 : 1. ΕΑΔ Ανάγνωσης
- ΕΑΔ Συλλαβισμού
- ΕΑΔ Αριθμητικών ικανοτήτων (δυσκαλκουλία)
- Μεικτή διαταραχή Σχολικών ικανοτήτων
- Άλλες αναπτυξιακές διαταραχές σχολικών ικανοτήτων
- ΕΑΔ μη προσδιοριζόμενες αλλιώς
Θεραπεία : 1. Μακροχρόνια διαδικασία με συνεργασία οικογένειας – σχολείου
- Πολύχρονη ειδική αγωγή και εξάσκηση με παιδαγωγούς, επικεντρώνοντας στο να εκμεταλλευτεί τις ισχυρές περιοχές των γνωσιακών & αντιληπτικών δυνατοτήτων του.
- Ψυχολογική υποστήριξη παιδιού & γονέων
- Ατομική ψυχοθεραπευτική αντιμετώπιση ως προς την χαμηλή αυτοεκτίμηση & την συναισθηματική αστάθεια του παιδιού.
Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινησίας (Δ.Ε.Π.Υ.)
- Πρόκειται για νευροαναπτυξιακή διαταραχή πολυπαραγοντικής αιτιολογίας, με υψηλό βαθμό ετερογένειας, η οποία έχει ως επακόλουθο σοβαρές κοινωνικές, μαθησιακές και ψυχολογικές δυσκολίες σε κάθε αναπτυξιακή φάση του παιδιού.
- Η διάγνωση γίνεται στο Δημοτικό (>8 ετών).
Επιπολασμός : 1-10% του παιδικού πληθυσμού και με αναλογία 2-7:1 κυρίως στα αγόρια.
Η ΔΕΠΥ είναι πιο συχνή σε στις πόλεις, σε πτωχές αγροτικές περιοχές, σε οικογένειες με χαμηλό κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο, σε παιδιά που μεγαλώνουν σε ιδρύματα.
Κλινική εικόνα : – Απροσεξία
– Υπερκινητικότητα Έναρξη πριν την
– Παρορμητικότητα ηλικία των 7 ετών και
– Έκπτωση λειτουργικότητας (2> τομείς) διάρκεια 6 μηνών
τουλάχιστον
– ΔΕΠΥ με προεξάρχοντα τον απρόσεκτο υπότυπο.
– ΔΕΠΥ με προεξάρχοντα τον παρορμητικό/υπερκινητικό υπότυπο.
– ΔΕΠΥ συνδυασμένος τύπος.
Διαφορική διάγνωση 1. Φυσιολογικό φάσμα συμπεριφοράς
- Υπερκινητική συμπεριφορά
- Διαταραχή Διαγωγής
- Συναισθηματική διαταραχή
- Τικ, χορεία και δυσκινησίες
- ΔΑΔ = ΔΑΦ
- Νοητική υστέρηση
- Χρήση φαρμακευτικών ουσιών (αντιεπιληπτικά)
Πρόγνωση :
- Οι ασθενείς εμφανίζουν στην ενήλικη ζωή την ψυχοπαθολογία σε ποσοστό 60-80%.
- Τα συμπτώματα της υπερκινητικότητας/παρορμητικότητας μειώνονται ενώ τα συμπτώματα της απροσεξίας παραμένουν με επακόλουθες μαθησιακές δυσκολίες και γνωστικά ελλείμματα..
- Η πρόγνωση είναι δυσχερής όταν συνυπάρχει Διαταραχή Διαγωγής πρώιμης έναρξης με ΔΕΠΥ (<10 ετών).
Νευροψυχολογία : Προβλήματα σε :
– Eκτελεστικές λειτουργίες (ελλείμματα σε ανασταλτικό έλεγχο, σχεδιασμό και οργάνωση δραστηριότητας, σε ενεργό μνήμη, ευελιξία της προσοχής)
– Ταχύτητα επεξεργασίας πληροφοριών (επεξεργάζονται με βραδύτερο ρυθμό)
– Aντίληψη & οργάνωση χώρου
– Mη ανοχή αναβολής ή αποστροφή αναμονής άμεσης ικανοποίησης των επιθυμιών
Αιτιοπαθογένεια :
- Γενετική προδιάθεση της τάξεως 20-50% με συγγενείς 1ου βαθμού.
- Μοριακές γενετικές μελέτες ανέδειξαν στοιχεία για α. Γονίδιο του μεταφορέα DA (DAT1)
β. Β-υδροξυλάσης της DA (DBH)
γ. Η1 υποδοχέα Σεροτονίνης (HTR1B)
δ. Μεταφορέα της Σεροτονίνης (5-HTT)
ε. Πρωτεΐνη 25kDa
- Κατά την κυοφορία έκθεση σε : Aλκοόλ, Ουσίες, Κάπνισμα, σε υψηλή Α.Π., Stress κατά την κύηση, Πρωορότητα και Χαμηλό Βάρος Γέννησης.
- MRI μελέτες ανέδειξαν : Μειωμένο όγκο φακοειδούς πυρήνα, Μεσολόβιου, Παρεγκεφαλίδας & ΔΕ Μετωπιαίων περιοχών όπως και αυξημένο ρυθμό λέπτυνσης του φλοιού.
- fMRI μελέτες ανέδειξαν : Διαφορές σε ασθενείς με ΔΕΠΥ και υγιείς συμμετέχοντες.
- PET μελέτες ανέδειξαν : Διαταραγμένο μεταβολισμό Γλυκόζης στις προμετωπιαίες και προκινητικές περιοχές του μετωπιαίου λοβού.
- SPECT μελέτες ανέδειξαν : Υπολειτουργία σε προμετωπιαίες & ραβδωτές περιοχές σε παιδιά & ενήλικες που πάσχουν από ΔΕΠΥ.
Θεραπεία : 1. Φαρμ. αγωγή ΔΕΝ ενδείκνυται για προσχολικής ηλικίας παιδιά.
- Φαρμ. αγωγή σε παιδιά > 6 ετών.
Ψυχοδιεγερτικά φάρμακα Μη διεγερτικά φάρμακα
α. Μεθυλφαινιδάτη (αμ. αποδεσμ/σης) α. Ατομοξετίνη (max: 120 mg)
β. Μεθυλφαινιδάτη (βρ. αποδεσμ/σης) β. Κλονιδίνη
γ. Γουανφακίνη
- Γνωσιακή – Συμπεριφορική Θεραπεία (θεωρία κοινωνικής μάθησης)
- Πολυπαραγοντική θεραπεία
Αυτοκτονίες και απόπειρες αυτοκτονίας σε παιδική – εφηβική ηλικία
- Αποτελούν χαρακτηριστική συμπεριφορά της εφηβικής ηλικίας παρά στις μικρότερες ηλικίες.
- Η συνειδητή επιθυμία θανάτου αναφέρεται κυρίως στην προβληματική εφηβεία και έχει σχέση με τις ψυχικές διεργασίες αποχωρισμού σε εφήβους που δεν έχουν αποκτήσει ισχυρό αίσθημα ταυτότητας.
- Οι απόπειρες συχνά αποτελούν μέσο χειριστικής συμπεριφοράς και προσέλκυσης του περιβάλλοντος.
- Τα ποσοστά αυτοκτονίας είναι χαμηλά στην παιδική ηλικία και αυξάνονται στην εφηβική σε ηλικία 10-14 ετών (1.5/100.000) και σε ηλικία 15-19 ετών (8,.2/100.000).
- Στα αγόρια εκτείνεται από 1.3-3.8% και στα κορίτσια 1.5-10.1%.
- Το ποσοστό επανάληψης της απόπειρας μέσα σε διάστημα 6 μηνών είναι 50% ενώ η θνητότητα ανέρχεται σε 0.5-1% ανά έτος.
Παράγοντες κινδύνου : Δομικά στοιχεία προσωπικότητας Διαταραχές συμπεριφοράς
Γεγονότα ζωής Τοξικομανία
Οικογενειακά χαρακτηριστικά Σωματική ασθένεια
Ψυχοπαθολογία Μετανάστευση
Αλλαγή σχολείου Σχολική αποτυχία
Ερωτική απογοήτευση Ενδοοικογενειακές συγκρούσεις
Τρόποι αυτοκτονίας : Κατάποση φαρμ. Σκευασμάτων
Φλεβοτομία
Απαγχονισμός
Πτώση από ύψος
Χρήση πυροβόλων όπλων
Ασφυξία
Μαχαίρωμα
Πτώση μπροστά σε ρόδες αυτοκινήτου
Κάψιμο
Η απόπειρα αυτοκαταστροφής είναι η τελική και απελπισμένη χειρονομία του παιδιού να διατηρήσει ή να εγκαταστήσει την σχέση του με τους άλλους